Lynn-stage-op-curacao.reismee.nl

De eerste 1,5 dag in Curaçao zit erop!

Zo, we zijn inmiddels een beetje aan het acclimatiseren hier in Curaçao. Gisterenmiddag aangekomen!

Aankomende stage

Ik ga vanaf maandag 3 dagen in de week stage lopen bij een therapie manege voor kinderen met (waarschijnlijk) autisme, ADHD en licht verstandelijke beperking. De kinderen komen veelal uit Curaçao en spreken vooral Papiaments. Gelukkig heb ik Papiaments lessen gehad en krijgen we die hier in Curaçao ook nog, dus na deze 5 maanden kan ik waarschijnlijk een aardig woordje Papiaments! De medewerkers spreken/zijn wel Nederlands, dat scheelt! Verdere informatie moet ik nog maandag krijgen. Ik heb er wel super veel zin in, denk dat het een hele leuke, leerzame stage gaat worden! De andere 2 dagen moeten we besteden aan school, wat volgens mij behoorlijk wat werk gaat zijn!! Dus we hebben vooral de weekenden om dingen te ondernemen.

Vlucht

De vlucht ging prima, al was het soms wat lang (bijna 10 uur), maar eenmaal aangekomen waren we wel blij dat we met 2 benen op de Curaçaose grond stonden! Op zich ging daar verder alles goed, we werden opgehaald door een taxi. De Curaçaose luchthaven, de warmte en omgeving, lieten mij er wel weer wat thuis voelen, na er 3 jaar niet te zijn geweest! Al was het besef er nog niet helemaal dat ik weer ver van huis weg ben en dit keer voor 5 maanden, wat best wel lang is!

Huisvesting

We werden met de taxi naar het resort gebracht waar we een bungalowtje hebben gehuurd voor ons drieën. Het was ongeveer een half uurtje rijden, niet mega ver. Het resort ligt wel buiten het centrum enzo, maar dat is verder geen groot probleem. Lesley was een dag eerder gaan vliegen, dus die was er al! Al toen we aankwamen bij het hek van het resort, zagen we een prachtig terrein! Het is echt een super relaxt resort en we werden ontvangen door een hele vriendelijke Nederlandse eigenaresse! We mogen op het park alle faciliteiten gebruiken, dat is super fijn! Het park zelf is niet zo groot. Je kunt er niet verdwalen, hoewel ik dat de eerste keer wel voor elkaar kreeg :') (tsja.... 1 weg rechtdoor vanaf het parkeerterrein en dan nog steeds een verkeerde kant op lopen, ik krijg dat altijd wel voor elkaar O:) xD ) Zo hebben ze een gezamenlijk zwembad waar we altijd in mogen zwemmen en kunnen zonnen naast het zwembad. Ook wordt het dag en nacht beveiligd, wat een super veilig gevoel geeft.

Ook zit het vol met Nederlandse toeristen, waar we heel erg veel aanspraak van hebben, altijd super gezellig! Ze zijn allemaal super vriendelijk. Geeft dus een prettige sfeer hier.

Vervoer

Om ons te kunnen vervoeren op het eiland, had ik nu alvast 1 autootje gehuurd. Deze werd al 1 uur na aankomst afgeleverd. Een heel fijn autootje, een Suzuki Swift! Meteen daarna maar even wat boodschappen gedaan, de grote supermarkt is gelukkig heel vlakbij, max. 10 minuutjes en 1 weg rechtdoor. :D Ik wist nog te herinneren waar die zat, dus dat scheelt. Dat heb ik met meerdere gebieden hier in Curaçao, die herinner ik nog van de vorige keer, soms wel handig! Al is het soms ook weer even zoeken en oriënteren. Maar met een navigatie-App op de mobiel komen we er wel! Het was weer even wennen dat er links én rechts ingehaald wordt, richting aangeven gebeurt vaak op het laatste moment, als er een fietser op de weg fietst gaan mensen ineens vol op de rem en toeteren wordt er maar al te vaak gedaan. Soms rijden mensen ook 50, soms 100 en weer een ander rijdt 40, niet heel handig. Snelheden op wegen kennen ze niet echt. Op sommige wegen staan wel snelheidsbordjes, maar op veel ook niet. En er wordt ook niet aan die snelheden gehouden.

Voordat we terug waren was het al zo rond half 9, waarna we maar wat simpels aten en nog even gingen kletsen en relaxen voordat we naar bed gingen.

Vroeg wakker, heel fijn dat tijdsverschil!

Doordat het in Curaçao 5 uur vroeger is dan in Nederland, was het even wennen. Ondanks dat we om 22:15 (3:15 Nederlandse tijd) de eerste dag naar bed zijn gegaan, lag ik vanaf 4:45 (9:45 Nederlandse tijd) echt klaarwakker in bed. Niet heel fijn dus! Slapen was geen optie meer voor mij. :P

Rondtouren op het eiland; Punda en Otrobanda

Omdat we allemaal al rond 8 uur naast ons bed stonden, waren we vrij vroeg klaar om op pad te gaan. We gingen eerst naar Punda, om daar even naar het centrum te gaan. Aangekomen bij de parkeerplaats wilden we nog wat in de kofferbak doen (die ik met de sleutel openmaakte), waarna de kofferbak niet meer wilde sluiten en de sleutel er niet uit wilde :'). Tsja daar stonden we dan! De verhuurder maar ff gebeld, die kon er in een halfuurtje zijn. Na heel vaak geprobeerd te hebben, vroegen we maar aan twee Nederlandse toeristen of ze ons even wilden helpen. En jahoor, in 1 keer eruit, haha. Oeps... we voelden ons best klunsig xD Gelukkig hoefde dus de verhuurder niet meer te komen en konden we op pad! :) Het voelde alsof ik laatste nog in Punda gelopen had, maar dat was dus al paar jaar terug. Alles was natuurlijk nog hetzelfde gebleven. Daar nog even een Curaçaose simkaart gescoord en voor de zekerheid muggenspray (je weet maar nooit met die Zika-virussen enzo!), dan kunnen we weer vooruit!

Daarna moesten we even Susanne naar haar stage brengen voor een gesprek. Dat was een heel avontuur. De straatnamen in die buurt stonden niet op de kaart en de navigatie op de mobiel hield er soms mee op. Zo reden we echt vaak verkeerd en kwamen we in van die hele smalle weggetjes in woonwijken terecht, waarbij ik echt dacht van, waar zijn we nou weer beland! :P Goed voor de driving-skills op te krikken, haha. Na ook een paar keer weer op dezelfde weg te zijn uitgekomen, hebben we uiteindelijk met behulp van de navigatie en het laatste stukje vragen aan iemand, het gevonden. Terwijl Susanne daar was gingen Lesley en ik ff op zoek naar iets om te eten, waarna we weer terug moesten rijden om Susanne op te pikken.

We zijn daarna nog even naar mijn stageplek gereden, om te kijken waar dat ook alweer was en toen wilden we naar een autoverhuurder voor het kijken voor een tweede autootje erbij. Dat was alleen niet zo'n succes, we kwamen steeds weer ergens anders uit en hebben de plek niet gevonden. We hadden het daarna maar opgegeven en zijn met een tussenstop bij de supermarkt maar naar het resort gereden, om daar nog even aan/in het zwembad te liggen! Dat is super fijn dat dat zo kan!

Nu maar niet al te laat naar bed (het is nu 21:00 hier), ik ben nu behoorlijk moe, omdat ik al zo vroeg wakker was. Hopelijk kan ik vannacht langer doorslapen. Morgen hebben we even een dagje niets, even allemaal dingen regelen enzo en ontspannen/niet de deur uit. Denk dat we zondag even naar een strand gaan.

Al met al, we vermaken ons prima hier op het eiland! :D Het is ook heel gezellig om met z'n drieën te zijn, heel fijn! Ondanks dat we allemaal verschillende stages (en stage-tijden) hebben kunnen we denk ik best wel veel dingen samen doen.

Ik zal in de eerste stageweek nog wel een berichtje plaatsen hoe de stage is!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!