Lynn-stage-op-curacao.reismee.nl

Afwisseling en uitdaging in en rondom de rancho; en het prachtige Curaçao ontdekken

Het is weer tijd voor een kleine update!

Inmiddels is de 7e week in Curaçao in volle gang. Na het lange paasweekend zijn we weer aan de slag.

Afwisselend en uitdagend

Het begint hier steeds uitdagender en afwisselender te worden bij de stage!

Behalve de gewone therapieën, waarbij ik zelf ook steeds meer durf te doen met die cliënten,

heb ik ook meegeholpen/meegedaan bij een workshop die vanuit een paar psychologen van mijn stage was georganiseerd, waarbij we konden ervaren hoe het is om autisme te hebben. (D.m.v. een speciaal gemaakte spectrumbril en een oordopje, waarmee we een wandeling gingen maken) Heel bizar was dat, zeer waardevol om dat ervaren te hebben (voor zover dat kan).

Daarnaast hebben we bij stage deze week nu ook een veteranenprogramma (het is paasvakantie, dus geen cliënten), waarbij ze proefsessies doen om te kijken of we daar op de rancho voor de veteranen wat kunnen betekenen in de vorm van paardentherapie/ bewustwording van zichzelf. De sessie van vandaag vond ik al super interessant. Leuk hoe de paarden ermee omgaan, puur vanuit hun natuurlijke instinct.

De pony die we gebruikten, laat zeer duidelijk zien als je niet goed vanuit jezelf je grenzen aangeeft of twijfelt, hij kruipt dan volledig in jouw eigen ruimte, totdat je vol overtuiging vanuit je zelf, aangeeft dat dat jouw ruimte is waar hij niet in mag komen. Als je ja zegt maar nee doet, al is het op een subtiele manier, dan merkt hij dat meteen. In de roundpen is dat ook heel leerzaam. Ik ben nu bezig om met die pony in de roundpen aan de slag te gaan, ook om zelf het grondwerk te leren, maar ik leer er in mijn houding ook veel van, leuk om mee te werken.

Aankomend weekend is er een farmersmarkt bij Mambo Beach, waarbij ze van de zorgboerderij naast mijn stage, met wat dieren daarheen gaan. Voor promotie van de zorgboerderij, waarbij er diverse activiteitjes zijn. Ik ga daar informatie geven aan gasten, over autisme en de combi met dieren, dat lijkt mij super leuk om te doen! Ik ben benieuwd.

Over een week is er ook een autisme awareness day op stage. Normaal is dat op 2 april, maar voor de kinderen doen we het een week later, waarbij er allerlei activiteiten georganiseerd worden, omdat kinderen er niets aan hebben als er zo'n loop wordt georganiseerd of dat de pontjesbrug die dag blauw is, we zetten de kinderen dus zelf in het zonnetje die middag.

Om de week doen we nog steeds wel een buitenrit. Heel leuk! We zijn een keer naar een baai gegaan en afgelopen donderdag een heuveltraining gedaan met de paarden, om hun spieren te trainen en hen te leren om rustig in stap de heuvel op te gaan ipv in galop.

Therapieën

Bij de therapieën doen we ook zoveel mogelijk afwisselende dingen. Zo hebben we afgelopen week met diverse cliënten paaseieren gezocht, super leuk is dat! Bovendien goed voor hun ontwikkeling, omdat je er vanalles mee kunt bereiken. Ze werden er enthousiast van (blij als ze zelf een ei hadden ontdekt, ookal parkeerden wij het paard pal naast het ei) en we konden ze de kleuren laten zoeken of benoemen (cognitief), de eieren vast laten houden (motoriek) of de aandacht erbij houden. Als ze om zich heen blijven staren, kunnen ze geen eieren vinden. Super leuk om op die manier eens bezig te zijn met eieren zoeken, ipv blindstaren op de eieren zelf. Ik mag nu ook zelf een cliënt onder mijn hoede nemen, dat lijkt mij heel leuk. Welke cliënt weet ik nog niet.

Verder worden de opdrachten ook steeds concreter en is het een leuke uitdaging om daarmee aan de slag te gaan. Er is zoveel mogelijk hier, dat ik soms even door de bomen het bos niet meer zie, ik vind alles zo interessant. Ik moet het soms wat meer kaderen, omdat het anders te veel zal worden.

Voor de opdrachten moet ik wel veel overal achteraan gaan bij de organisatie, voor informatie, maargoed, dat komt wel goed.

Uitstapjes

Stranden, mooie plekjes en uitgaan

We proberen nu ieder weekend nog steeds wel naar mooie plekken te gaan wanneer Susanne en/of Lesley ook vrij is. Zo zijn we de afgelopen weken weer naar verschillende mooie stranden geweest (Blue Bay, Cas Abao en Karakter) en naar Shete Boka National Park, wat een waanzinnig mooi natuurpark is bij het Westpunt, met super ruige omgeving en zee. Ook zijn er leuke uitgaansplekken bij de stranden waar we meestal in het weekend of soms doordeweeks heen gaan. Al begint dat soms wat eentonig te worden, maar is wel gezellig.

Duiken

Ik heb inmiddels ook twee keer gedoken. Een refresh cursus en een bootduik bij een gezonken boot. Ik vind het leuk om weer gedaan te hebben, binnenkort ga ik bij een ander strand eens een duik doen. Stiekem hoop ik een keer schildpadden tegen te komen bij het duiken. O:)

Oogstfeest

Gisteren was er ook het oogstfeest in Otrobanda, een soort carnavalsoptocht. Lesley en ik zijn daar wezen kijken. Het was even zoeken hoe we daar konden komen, omdat het overal afgesloten was, maar uiteindelijk kwamen we precies goed uit, en konden we het vanaf het begin van de stoet zien. Er waren in de optocht allemaal grote groepen verkleedde Antilliaanse mensen met bladeren op hun hoofd en (oogst)mandjes in hun armen. En keiharde muziek waar ze op dansten. Hele gezellige sfeer en het was ook flink druk, het een groot feest in Curaçao.

Ik zal binnenkort wat fotootjes plaatsen, maar dan moet ik even een paar selecteren. Ik heb er op het moment even geen tijd voor.

Mijn harde schijf van mijn laptop had het een paar weken terug voor gezien gehouden, die is ermee gestopt. Er zit nu een nieuwe harde schijf in, maar ik ben wel wat bestanden kwijt, er kon niets meer gered worden. Ik hoop dat het minimaal is. De foto's van Curacao staan gelukkig nog wel op mijn fotocamera, anders waren die ook weg, behalve degenen die ik gepubliceerd had, via whatsapp of facebook. Gelukkig wel in NL een back up gemaakt.

Het is nu wel 6 uur tijdsverschil, dat is nog wel even wennen. Qua ritme heb ik nog steeds niet echt een goed ritme, ik ben nogsteeds niet later dan 8:00 opgestaan, maar word niet meer zo vaak om 4:45 wakker.

Reacties

Reacties

jenny

ik geniet steeds van je verslagen en ik vind het geweldig dat deze stage goed past bij je einddoel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!